søndag, november 30

Fredag og Lørdag - Finland ligger foran oss i tid, 10 eldre herrer fra New Caledonia og kick-start i Japan!

Jess. Da var vi igang! Sitter på rommet her på bibelskolen (KLBI som vi støtter) i Kobe - og fant ut at jeg måtte få denne bloggen opp å gå som jeg hadde lovet. Vi har hatt en real kick-start på Japan oppholdet, men det må til når vi kun skal være her i 11 dager!

Jeg er på tur med Heidrun Nes fra Ombo. Hun går musikklinja på Fjellhaug, og har gått på Tryggheim. Et kjent fjes for flere antar jeg.

Turen over gikk veldig bra! Vi kom oss på begge flyene - om enn noe i full fart på siste flyet. Til informasjon for andre som har tenkt seg innom Helsinki på vei ut i den store verden - Finnland er 1 time foran Norge - dvs at man plutselig ikke har så god tid som man trodde...men alt gikk vel og vi kom oss på flyet.

For de som husker Kari Helene sine timer (de var veldig interessante så de bør sitte sånn ca) så fortalte hun om Japansk punktlighet - at den varierte veldig. Kan informere om at Japanere ikke tar boarding av fly så veldig seriøst. 15 min etter at vi skulle dratt så var flyet halvfult, masse ledige plasser, og det så ut til å bli en riktig hyggelig tur over havet med dobbeltplasser og goe greier. Men så plutselig - alt var stille og rolig - så drøsser (ja det er et ord til dere som lurer) det inn en haug med stressa japanere som rokerer på plasser og skaper noget uro kan man si. Og vips, så var flyet nesten fullt - men vi var heldige og fikk ett ledig sete mellom oss. Så ingen klaging på plassen!

Så til de eldre herrer fra New Caledonia, eller Ny-Caledonia.
På plassen bak oss satt det ca 10 eldre menn i alderen rundt 55-60. De kunne tre engelske ord, "you speak french?" , men ved hjelp av improvisasjon og godvilje kom jeg frem til at de var fremmedarbeidere i Frankrike - som var på vei hjem til ei øy ca 1500 km vest for Australia. Ny-Caledonia er under Frankrike - så da var det jo en naturlig forklaring på det. Men disse mennene hadde et utrolig humør, de sang og lo til langt over Sibir... Fikk litt feeling av at de hadde passa inn i et Cubansk bybilde - med sigar i munnviken og en avslappet holdning til livet. I tillegg til at de så ut som afro-amerikanere. Og tror samtlig hadde røykeabstinenser. Men til tross for iherdige overtalelsesforsøk så var de finske flyvertinnene konsekvente på røykeforbudet. Heldigvis..

Ellers gikk alt knirkefritt - men oppdaga på turen over at fotokameraet mitt har streika, så derfor ingen bilder foreløpig...Men Heidrun kjøpte kamera i dag, så bilder kommer fra i morgen.

På flyplassen i Osaka ble vi møtt av ei veldig koselig misjonærdame ved navn Liv Bakke. Sammen med henne tok vi bussen rundt store deler av Osaka-bukta, til vi kom til den kunstige øya "Rokko Island" hvor misjonen har en leilighet som hun bor i. Der lempet vi ut bagasjen før vi dro ut for å spise. Tradisjonell Japansk restaurant, med ris, fritert kylling, suppe av sjøgrass(jepp) og en eller annen eggesak som smakte sånn midt på treet. Men alt i alt var det veldig bra!

Gode og mette dro vi til leiligheten for å ta en kjapp blund, som ble en lang sånn helt plutselig.
På kvelden tok vi turen inn til et kjøpesenter for å se om vi kunne finne et fotokamera til Heidrun. Der var vi på den største elektrosjappa jeg har vært i noen gang, med noe for enhver smak. Kvelden ble avsluttet med japansk måltid og tidlig kveld.

Dette var en kjapp start. Nå tar jeg kvelden - i morra skal vi tidlig opp for å dra til Kyoto.
Skriver mer da. God tur til Sortland og Stokmarknes dere på Fjellheim!